Kommunikációs készségek - így foglald bele az önéletrajzodba!

A kommunikációs készségek fogalma sokszor homályos, pedig egy olyan szempontról beszélünk, amely szinte minden egyes álláshirdetésben előkerül. Most tisztázzuk, hogy mik azok a kommunikációs készségek, milyen típusaik vannak és hogyan érdemes belefogalmazni őket az állásjelentkezésedbe!

Kommunikációs készségek önéletrajzban

A kommunikációs készség fogalma

Az önéletrajzokban gyakran szerepel a kompetenciák listáján a jó kommunikációs készség, pedig sokan nem tudják, pontosan mit takar ez a kifejezés. A jó kommunikációs készség azt jelenti, hogy képesek vagyunk a megfelelő stílusban, hangnemben, minőségben közölni, amit szeretnénk. A kommunikációnk tiszta, egyenes és udvarias, mind a szóbeli, mind az írásbeli, mind pedig a nonverbális kommunikáció során. A jó kommunikációs készség része az is, hogy megértjük azt, amit a másik fél közölni szeretne velünk.

Hatalmas előnyt jelent szinte minden munka esetén, ezért érdemes foglalkozni a kommunikáció fejlesztésével.

Hogy mi a kommunikációs készségek jelentősége?

Ha van két egyformán jó szakember, aki igazán érti a dolgát, akkor az fog köztük dönteni, hogy ki tud jobban együttműködni. Te kit választanál: aki nem egyeztet, megy a saját feje után, érthetetlen üzeneteket ír, folyton hadar a telefonba, vagy azt, aki könnyedén megérteti magát a munkatársaival és az ügyfelekkel?

Vannak, akiknek könnyebben megy a kommunikációs készségek fejlesztése, vannak, akiknek több energiát kell szánni erre. Azt azonban ne felejtsük: ez minden esetben egy tanulható képesség.

Nézd meg álláslehetőségeket az állásportálunkon!

A kommunikációs készségek 4 fajtája - Jó vagy valamiben? Meg is tudod mutatni?

A kommunikációs készség fajtái:
az írásbeli kommunikációs készség (e-mail, levél, üzenet),
a telefonos kommunikációs készség,
a szóbeli kommunikációs készség (verbális és nonverbális kommunikáció együtt hatnak),
illetve a hallgatás és megértés képessége.

Megfelelően alkalmazva ezeket nemcsak az állásinterjún lehetsz sikeresebb, hanem a szakmádban is. A siker pedig apróságokon múlik: ezekre mutatunk néhány példát a továbbiakban.

E-mail, levél, üzenet: az írásbeli kommunikációs készség

Már az önéletrajz és a motiváció levél megírásából következtetni lehet az írásbeli kommunikációs készségedre. Az önéletrajz mindig nagyon lényegretörő kell, hogy legyen érdemes úgy alakítani, hogy az adott pozícióhoz kapcsolódó tapasztalatokat és munkahelyeket emeld ki benne.

A jól megírt motivációs levél kiegészíti az önéletrajzot, megfogalmazása mindig gördülékeny, könnyen érthető és informatív. A mondatok lehetnek összetettek, de kerüld el a barokkos körmondatokat. Hasson természetesnek, ne írj bele túl sok jelzőt csak azért, hogy megtöltsd a sorokat. Mellőzd az indokolatlan idegen kifejezések használatát is, nem ezektől tűnsz majd hozzáértőnek.

Szövegíró szakemberek tippje, hogy érdemes a szöveget megírás után néhány órára félretenni, majd friss szemmel újra átolvasni – akár félhangosan. Így nemcsak a helyesírási hibákat szűrhetjük ki könnyebben, hanem a szöveg gördülékenységét ellenőrizheted és az esetleges ellentmondásokat is javíthatod.

Később, a munka során is fontos lesz, hogy világosan tudd megfogalmazni írásban a gondolataidat és a helyzetnek megfelelő nyelvezetet használj. Érdemes nyugodtan végiggondolni az üzeneted részeit, hogy kinek írod és élőben miként fogalmaznál. Az írásbeli kommunikáció előnye, hogy van időd nyugodtan átgondolni és akár többször is újraírni a mondataidat. Használd ki és fejleszd az írásbeli kommunikációs készségedet!

Telefonos kommunikáció

Halló, halló! - a telefonos kommunikációs készség

Ha az önéletrajzunk és a motivációs levelünk meggyőző volt, behívhatnak egy személyes interjúra. Ha az interjú nem is, az időpont egyeztetés biztos, hogy telefonon zajlik majd, amelyről kevesen gondolják, hogy az állásinterjú része.

Kiemelten figyelj arra, hogyan veszed fel a telefont - legyenek nyugodtak a körülmények! Ha a bolt közepén csörren meg a telefon, kérj inkább visszahívást egy másik időpontra. A beszélgetés során maradj nyugodt és udvarias, figyelj az artikulációra és ne hadarj. Kellemesebb lesz a hangod, szimpatikusnak tűnsz, ha telefonálás közben mosolyogsz.

Ha valamilyen kérdésre épp nem tudod a választ, akkor egyszerűen kérj elnézést, és valld be, hogy nem jut eszedbe. Ellenkező esetben kibillensz az egyensúlyból, elkezdhetsz habogni, hadarni, ő-zni. Bár a telefonos interjún, egyeztetésen általában nem áll vagy bukik a pályázat, de pozitívan vagy negatívan befolyásolhatja a rólad kialakult képet.

Vannak olyan állások mint az értékesítés vagy a call center, ahol kiemelt fontosságú, hogy telefonon is magabiztosan, érthetően és meggyőzően fogalmazz. De tudnod kell, hogy pont ezekben a szakmákban előre megfogalmazott scripteket, szövegkönyveket használnak: próbáld ki te is, hogy megírod előre a szövegedet. Így van esélyed átgondolni és élőben maximum tovább csiszolod a mondandódat!

A szóbeli kommunikációs készség

A személyes interjún a szóbeli kommunikációs készség kerül előtérbe, itt már a nonverbális kommunikációnak, például a tekintetnek és a testbeszédnek is hatalmas szerepe van.

Már az első másodpercek döntő befolyással bírnak: legyünk rendezettek, ápoltak, tiszták, figyeljünk a ruházkodásra, kerüljük a túlzásokat. A testtartás legyen nyílt és közvetlen, azaz ne fond keresztbe a karunkat, ne kulcsold össze a lábunkat. Nem könnyű, de próbálj minél természetesebben viselkedni ebben a helyzetben.

A legtöbb munkahelyen személyesen tartunk kapcsolatot. A kollégákkal, felettesekkel, ügyfelekkel is szóban kommunikálunk, ezért alkalmanként érdemes megvizsgálni pl. egy tükör előtt, hogy miként viselkedünk, mikor beszélünk. Hogyan állunk? Hogyan gesztikulálunk? Milyen a testbeszédünk? Apró változtatások is elegek ahhoz, hogy sokkal magabiztosabb és határozottabb fellépésed legyen.

Hallgatni arany: ez is egy készség! Te jó vagy benne?

Valószínűleg csak kevesen gondolnak arra, mennyire fontos a hallgatás, egészen pontosan mások értő meghallgatásának képessége is. Ilyenkor nem elég, hogy egyszerűen csöndben maradunk, koncentráltan figyeljünk a beszélgetőpartnerünkre.

Ha valakit a figyelmünkről biztosítunk, öntudatlanul is használjuk a metakommunikációs eszköztárat: szemkontaktus, bólogatás, mimika, amivel jelzünk neki, hogy értjük, amit mond.

Ha emberek közt dolgozol, akkor figyelj erre a készségre kiemelten! Hamar észreveszed majd, hogy az értő hallgatással sokszor több információt megkapsz, mintha kérdésekkel ostromolnál valakit, ráadásul figyelmes, törődő képet alakítasz ki magadról.

Kommunikációs készségek fejlesztése

A kommunikációs készségek az önéletrajzodban - így fogalmazd bele őket!

A kommunikációs készségek listája már megvan, nézzük meg, hogyan használhatod ezeket egy állásjelentkezéskor.

A kommunikációs készségek felsorolása helyett támaszd alá a készségeidet releváns példákkal: 2-3 mondatban vázolj fel olyan korábbi projekteket vagy feladatot, amelyekhez szükséged volt a jó írásbeli, szóbeli, nonverbális vagy értő hallgatás kommunikációs készségére.

Példák a kommunikációs készségek kiemelésére:

“Az előző munkahelyemen az én feladatom volt a recepción a telefonhívások kezelése. Ennek köszönhetően nagy gyakorlatot szereztem a magabiztos, összeszedett telefonos kommunikációban.”

“Az írásbeli kommunikáció az erősségem: a korábbi pozíciómban akár napi 40-50 reklamációt is megválaszoltam, figyelve az empatikus, támogató megfogalmazásra.”

“A szóbeli kommunikációs készségnek és az értő hallgatásnak nagy hasznát láttam értékesítőként, ennek köszönhetően én rendelkeztem a leglojálisabb ügyfélcsoporttal. A kliensek tudták, minden egyeztetéskor megnyugtatóan, segítőkészen és problémamegoldó, kezdeményező szemlélettel várom őket.”

Bár a felvételi folyamat során objektíven kellene dönteniük a leendő munkaadóknak, a szubjektivitás gyakran komoly szerepet játszik. Az is előfordul, hogy a szakmájukban sikeres, eredményorientált emberek kevésbé jók a kommunikáció során, vagy “halkabbak” társaiknál.

Ne felejtsük el, hogy a kommunikációs készség fejleszthető! Ugyan önmagában nem helyettesítheti azt a szakmai erősségeket, amelynek birtokában vagy, de meggyőzőbbé, kompetensebbé és megjegyezthetőbbé tesz az állásinterjúkon.

Belevágnál az álláskeresésbe? Nézd meg az atlaszmunkak.hu-n lévő állásokat!

Főállású munka